Groeien: met boerenverstand slimmer zaaien en meer oogsten

Groeien: met boerenverstand slimmer zaaien en meer oogsten

woensdag 18 oktober 2017 - Optimaal Talent

Heb je jezelf ook eens afgevraagd hoe je betere resultaten, met jouw (non) profit organisatie, afdeling of team kunt realiseren met de neuzen dezelfde kant op?

Wil je bijvoorbeeld:

  • nieuwe klanten voor jouw bedrijf werven? 
  • meer hooggekwalificeerde en talentvolle medewerkers werven en aan je binden?
  • intern de motivatie en prestaties van de medewerkers verhogen?
  • als organisatie het gedrag van de doelgroep sterker beïnvloeden?
  • als politieke partij kiezers nog sterker aan je binden?
  • de afdeling marketing en verkoop beter laten samen werken? 

Kortom, je wilt als ondernemer, leidinggevende of als bestuurder betere prestaties neerzetten en vraagt je af hoe je dat nog beter kunt bereiken.

In deze blog delen we graag onze strategische en succesvolle methode "GROEIEN" om daadwerkelijk te kunnen groeien. We laten je zien hoe je met een samenhangende en op focus gerichte aanpak tot een vruchtbare en gewenste oogst kan komen. 

Op zoek naar de speld in de hooiberg 

Vanuit onze rol als ondernemer, directeur en trainer hebben we verschillende praktijksituaties van dichtbij gezien met een gebrek aan een helder, uitdagend doel, strategie of een rammelend uitvoeringsplan. Opmerkelijke uitspraken die je hoort als van een boer met kiespijn: 

“Strategie of 3-jarendoel? Daar doen we hier niet aan. Ons budget is ons plan voor komend jaar en zo hebben we ons jaar in, jaar uit gered!”

“Zij van marketing zijn bezig met een karrenvracht aan beloftes aan prospects en innovatieprojecten en het voor ons - nimmer haalbare - bedrijfsimago. Ik snap er geen biet van! Laten we het nu met de verkoopafdeling met de poten in de klei blijven en het over het hier en nu hebben.”

 “Groeien is niet mogelijk in deze lastige markt die geteisterd wordt door afnemende vraag en moordende concurrentie. 'Index 100’ is al een hele prestatie op zich en als we hoger inzetten gaan we de bietenbrug op!”

“Aan de achterkant lekt er personeel weg en lopen sleutelspelers en daarmee strategische kennis en kunde de deur uit en aan de voorkant lukt het maar niet om jonge high potentials binnen te halen”. 

Het is slechts een kleine greep uit voorbeelden die je dagelijks tegenkomt en waaruit blijkt dat er ruimte is voor een glanzende speld bovenop de hooiberg, een meer samenhangend team met misschien wel minder, maar uiterst vruchtbaar hooi op de vork en, ongeacht de marktsituatie, het paard juist voor de wagen spant in plaats van erachter. Als je het kaf van het koren scheidt, dan zijn er gelukkig veel mooie voorbeelden van organisaties die wel goed weten te boeren. 

Boerenverstand

Zo kwamen we een organisatie tegen dat goed boerde door het toepassen van de GROEIEN-methode. GROEIEN staat voor:

Het is een verbluffend logische methode[1] waar je met boerenverstand in vijf stappen eenvoudig je weg kunt vinden. Hierbij worden inspanningen gericht en samenhangend ingezet om door de groeifasen van organisatie- of merkvoorkeur, gewenst doelgroepgedrag en loyaliteit te lopen. Kort samengevat: het bepalen van de organisatiemissie, een kwalitatieve en kwantitatieve ambitie op lange termijn, de niet-te-evenaren waardepropositie, een grondige financiële analyse van de belangrijkste klanten, producten of diensten en dat doorvertaald naar het lange termijndoel en tot slot de strategie en lijst van acties binnen alle groeifasen op weg naar het lange termijndoel. Bijkomend voordeel voor bedrijven is dat, door het scherp analyseren van klanten, (in)directe concurrenten en de huidige omzet, de inspanningen daar worden ingezet waar dat het meest efficiënt en effectief is.

Graantje meepikken van GROEIEN?

Wil je als directeur, afdelingshoofd, teamleider of als bestuurder een graantje meepikken en jouw organisatie, afdeling of team laten GROEIEN? Benieuwd hoe je slimmer kunt zaaien en meer maaien? Ga de boer op! 

Klik hier voor meer info over deze vernieuwende, strategische methode 'GROEIEN'.



[1] Geïnspireerd door wetenschappelijk en in de praktijk bewezen methoden uit 'Your company's got talent' van (Steijger, Steijger en Steijger, 2010), 'Top 10 voor topteams' (Steijger, Steijger, Steijger en De Jongh, 2015) en 'Bitsing' (De Groot, 2013).

 Erik Steijger en Viktor Steijger

terug naar het overzicht

Zij zijn er beter van geworden