Never waste a good crisis

Never waste a good crisis

dinsdag 17 maart 2020 - Viktor Steijger

We worden met z’n allen echt getest in deze apocalyptische periode in de coronacrisis. Sterker nog, de meeste generaties krijgen anno 2020 voor het eerst te maken met een crisis. De hamvraag is hoe jij, je team of organisatie de lakmoesproef doorstaat

Keuze uit vier troefkaarten

In deze crisis kun je ons inziens - lang verhaal kort - kiezen uit vier manieren om om te gaan met deze crisis:

  1. aanklagen (rechtsboven)
  2. afwachten (rechtsonder)
  3. accepteren (linksonder)
  4. aanpakken (linksboven)

Met onderscheid tussen een positieve en negatieve zone, ofwel de groene versus de rode zone.
Anders gezegd: proactieve versus reactieve aandacht, waarbij de grondhouding op langere termijn impact heeft op je situatie, gezondheid, duurzaamheid en resultaten. Zie de afbeelding hierboven.

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen.
Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien.”                                                                                                                                                                                             
-Franciscus van Assisi-

 

We weten het, het is menselijk, logisch en vaak een primaire reactie. Het is in deze crisis niet zo ingewikkeld toe te geven aan negatieve energie en grondhoudingen - aanklagen of afwachten - . In ons werk als (team)coach of bedrijfstrainer zien wij ze dagelijks. Je kunt je gemakkelijk kapot ergeren aan de hamsteraars en lege schappen in de supermarkten, mensen die onverantwoordelijk minder dan 1,5 meter afstand nemen van elkaar, ICT-systemen die door massaal thuiswerken overbelast zijn. Los of dat terecht of onterecht is, heeft het ook een positieve functie: soms is het goed om even niet te handelen, of om eerst een situatie te kunnen overzien of ergere schade te voorkomen. Of is het een natuurlijke reactie om je ergernis af te reageren, je negatieve energie af te stomen of lekker ongeremd je teleurstelling te uiten. Aanklagen of afwachten hebben zeker hun voordelen. Toch is het zeer de moeite waard om niet te lang te blijven hangen in negativiteit of zaken die je effectiviteit, welzijn en toekomstbestendigheid niet ten goede komen. 

Kortom, lukt het jou de knop om te zetten?

Hieronder zetten we 10 crisistips op een rij voor positieve energie en om juist sterker uit deze ernstige crisis te komen. Grotendeels ontleend aan ons laatste boek “Wendbaar Werken – coachen naar werkgeluk en vitaliteit” (2019), dat we met drielingbroer Erik Steijger schreven.

Crisistip #1. Eet gezond.
Zorg juist nu goed voor je lijf en gezondheid. Nu we weten dat driekwart van de bevolking getroffen zal worden door het coronavirus, is fysieke weerstand en weerbaarheid zelfs van levensbelang.
Van nice to do, naar need to do.

Crisistip #2. Doe aan natuursporten!
Nu teamsporten wegvallen is ons devies: ga, indien mogelijk, liefst drie keer in de week hardlopen of fietsen en de rest van de dagen minimaal een half uur wandelen. Viktor had een primeur: hij heeft gisteren voor het eerst met zijn 13-jarige zoon 12,5 kilometer hardgelopen!

Crisistip #3. Geef een impuls aan je nachtrust.
Nu we minder in de files hoeven te staan of hoeven te reizen naar ons werk, kunnen we ’s ochtends langer uitslapen. Slaap minimaal 7,5 uur en probeer een vast ritme aan te houden. En ga juist niet later naar bed!

Crisistip #4. Pak dat studieboek!
Door verplichte social distance is er meer rust, reflectie en inspiratie. Probeer passief tijdverblijf, zoals Netflix en social media, tot een minimum te beperken en richt je op active leisure, zoals een leerboek waar je slimmer en wijzer van wordt.

Crisistip #5. Doe aan gezelschapsspellen.
Haal Monopoly, Kolonisten van Catan, Ik hou van Holland en 30 Seconds van stal. Een goede vriend van ons haalde zelfs zijn tafeltennistafel naar de huiskamer. Ervaar hoe leuk ouderwetse gezelligheid is met elkaar zonder schermen en apparaten.

Crisistip #6. Zet een documentaire op
Netflix en Youtube herbergen ook honderden prachtige documentaires, die wel vallen onder active leisure! Bekijk ook gerust een onderwerp waarin je je anders nooit zou verdiepen.

Crisistip #7. Wie schrijft die blijft
Realiseer je dat Anne Frank zo’n 2 jaar opgesloten zat in het Achterhuis. Wat had zij weinig keuzes! Hoe fijn was schrijven voor haar! Schrijf juist nu je memoires, houd een dagboek bij, werk ‘n gedicht uit of schrijf juist nu dat manusscript!

Crisistip #8. Voed je met Vitamine-P
De lol van thuisisolatie kan er na een tijdje vanaf gaan. Juist dan is inspiratie en positief leesvoer een must. Onze tip: lees dat prachtige boek van Rutger Bregmans: “De meeste mensen deugen”.
Je hebt juist nu tijd voor die dikke pil!

Crisistip #9. Help anderen door gevulde aandacht!
In deze contactarme tijd is gevulde aandacht een schaars goed. Doe niet alleen boodschappen voor iemand anders, schrijf juist nu een mooie brief, bel of maak eens een videobelletje met iemand die je haast nooit spreekt.

Crisistip #10. Probeer iets nieuws!
Volg een webinar, doe die digitale opleiding (LOI) of probeer die nieuwe video conference app, zoals Zoom. Probeer iets waar je zelden of in je drukke bestaan zo lastig aan toe komt. Innovatie gedijt in rust en ruimte!

"The things that are urgent are seldom important and the things that are important are seldom urgent”.

-John F. Kennedy-

 

DE KRACHT VAN POSITIEF DENKEN EN DOEN

Los van de terechte en logische angst voor continuïteit van bedrijven en ondernemers, ook voor onszelf binnen ons training en coaching bureau Optimaal Talent, biedt deze onmiskenbaar ellendige crisis ook volop mogelijkheden en kansen. 
Doordat er veel hectiek weggevallen is, is er nu noodgedwongen minder tijd voor ‘going concern’
(tien trainingen en 30 coachingsessies zijn de komende drie weken uitgevallen) en juist meer ruimte voor ‘growing concern’.

Een Loesje-poster luidt: “van de crisis je mooiste lente te maken”.

Tijd voor de kracht van positief denken uit onze coachingpraktijk zoals NLP, Positieve Psychologie en Apprecitieve Inquiry:

  • ‘Kijk wat er wel is en wat wel kan’. 
  • ‘Maak van de nood een deugd’. 
  • ‘Een crisis is zowel een gevaar, maar ook een kans’. 
  • Versterk jezelf jezelf en elkaar, juist nu.

En onthoud: ‘never waste a good crisis”.

We wensen je veel vitaliteit, inspiratie en positieve energie toe, juist nu!

Met hartelijke VERSTERKINGSgroet,
Stephen en Viktor Steijger

terug naar het overzicht

terug naar het overzicht

Zij zijn er beter van geworden