Ons antwoord op het Nationaal Stressdebat

Ons antwoord op het Nationaal Stressdebat

donderdag 11 juli 2019 - Viktor Steijger

“Voor je 40e heb je je eerste burn-out gehad,
anders heb je niet hard genoeg gewerkt.”
                                    -Menno de Bree, filosoof


In dit artikel nemen we je mee in het Nationale Stressdebat, de kritiek op coaches in het algemeen, onze evidence-based aanpak bij stress en burn-out coaching en reiken we drie coaching tips en een gratis coachoefening aan die we onlangs publiceerde in ons boek “Wendbaar Werken, coachen naar vitaliteit en werkgeluk”. Verlaag de toerenteller! Veel leesplezier.

Ons land gaat gebukt onder stress, veel stress. Volgens het CBS heeft 16% van de werknemers in Nederland burn-out klachten. Dat is een op de zeven werknemers. Gaat dit straks één op zes worden? Waarom lukt het ons niet tot rust te komen?

Ons land gaat gebukt onder stress, veel stress. Een burn-out is inmiddels volksziekte nummer 1. Het gaat grotendeels over mensen die volledig zijn leeggelopen. Ze kunnen geen krant meer lezen of geen kopje koffie meer zetten. De economische schade aan werkstressgerelateerde burn-out bedragen € 60.000 aan kosten en productiviteitsverlies per persoon.

In het debat werd besproken waarom het ons niet lukt tot rust te komen. Is het de jachtige samenleving? Zijn het de sociale media? Of willen we zelf te veel, in een wereld waar alles mogelijk lijkt? Een wereld waarin we niet meer uit de voeten kunnen met ongeluk, tegenslag en luie, lege dagen. En dan wil iedereen ook nog eens mooi, slim en succesvol zijn, wat niet voor iedereen is weggelegd.

Tijdens de uitzending worden drie hoofdoorzaken voor stress/burn-out aangehaald.
Veel mensen:

  • willen teveel
  • hebben te hoge werkdruk
  • zijn te vaak online

Het komt erop neer dat de oorzaak bij het slachtoffer zelf ligt.

“We willen leuk, uitdagend werk en sociaal actief zijn met familie, gezin en vrienden”
- Marjolein Bastiaansen (bedrijfsarts Radboud).

 

"Stel grenzen en zeg vaker nee"
-Enquete Nationaal Stressdebat

 


 -Algemeen Dagblad, 9 juli 2019

In de uitzending en in het Algemeen Dagblad (voorpagina 9 juli, zie hierboven) worden ook zorgen geuit over de wildgroei van coaches die mensen met stress en burn-out begeleiden. Bedrijfsartsen en psychologen plaatsen veel vraagtekens bij de kwaliteit van de geboden hulp. Veel coaches zijn ongediplomeerd en alleen ‘ervaringskundig’.

De slechtste adviezen van stresscoaches:
“Doe niks”
“Binnen 3 maanden kun je weer lekker fulltime aan de slag”
“Neem een weekje rust”

“Wij willen mensen op een gezonde en gebalanceerde manier helpen versterken om toekomstbestendig te worden en te blijven, het beste uit hun talenten te halen en ze te helpen meer (werk)geluk te ervaren” 
                                                             -missie Optimaal Talent

We brachten in dat kader eerder dit voorjaar al een boek ‘Wendbaar Werken, coachen bij vitaliteit en werkgeluk’ uit, aldus Viktor en Stephen Steijger. De nadruk ligt op continue preventie, eigenaarschap en zelfregie.

Omdat wij als bureau voor training en coaching kwaliteit, vakbekwaamheid en ethiek hoog in het vaandel hebben staan en vitaliteit in de volle breedte serieus nemen, hebben we ons ook bekwaamd in de achter- en pijnkant van vitaliteit en wendbaarheid. Ofwel de curatieve kant van stress, overspannining en burn-out.
Als coaches hechten we eraan een diploma te hebben van de vooraanstaande gedegen en erkende vakopleiding “Stress en Burnout Coaching”. Bovendien zijn we ten aanzien van dit onderwerp exclusief aangesloten bij de beroepsvereniging van erkende Stress en Burnoutcoaches (VESB). Daarnaast zijn we aangesloten bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO). Het keurmerk en aanspreekpunt voor professionele coaches, dat garant staat voor het opbouwen en delen van goede (wetenschappelijke) kennis over coaching en een continu proces van kwaliteitsverbetering. 

We hanteren een evidenced-based achtstappenplan voor stress en burn out coaching dat door de beroepsvereniging VESB is voorgedragen.
Dat ziet er zoals wij dat zelf samenvatten in het acroniem O.V.E.R.S.P.A.N. als volgt uit:

  1.  Oriëntatie: kennismaking, inleiding, aanleiding, situatieschets
  2.  Verdieping door eerste analyse van stressklachten en stressbronnen
  3.  Energieherstel en fysieke conditie
  4.  Reflecteren en hoe om te gaan met stress en emoties
  5.  Sterker maken van competenties
  6.  Persoonlijke profiel opstellen van levensmissie, talenten en drijfveren
  7.  Aanpassen voor een match met sociale omgeving en werk
  8.  Naar de toekomst: werkhervatting, terugvalpreventie en follow-up

Ongecompliceerde overspanning en burn-out kan iedereen overkomen. Het komt voor bij normale individuen. De oorzaak is geen psychisch of medisch probleem. Wij stellen geen diagnoses. Zodra wij coachees treffen met gecompliceerde klachten, dat wil zeggen mensen met ernstige en complexe psychische problemen, zoals depressie, verwijzen wij door naar huisartsen, bedrijfsartsen of klinische psychologen. Onze rol is dat wij in een netwerk van specialisten rondom de coachee staan, gericht op de volgende doelen en oplossingen:

  1. Preventie en balans: vermindering van stress en burn-out klachten
  2. Herstel en verantwoorde en spoedige terugkeer naar werk door: 
  • energie en vitaliteit herwinnen;
  • leren omgaan met emoties;
  • weer in de eigen kracht staan;
  • zelfvertrouwen verstevigen;
  • aansluiting vinden bij de eigen drijfveren;
  • een gezonde manier van denken aanleren;
  • reflectie over de match van de functie met de persoonlijkheid en omstandigheden;
  • duurzame en bevlogen inzet

Drie effectieve en bewezen tips vanuit de coachpraktijk bij Optimaal Talent:

  1. Leer te luisteren naar je lichaam. Leer je stress-footprint herkennen. Welke lichamelijke klachten krijg jij bij stress? De een raakt gejaagd, geprikkeld en krijgt ademhalingsproblemen. De ander wordt vergeetachtig, raakt gauw getranspireerd of levert levenslust in.
    Verlaag je toerenteller!
  2. Ken je ideale mix van energiegevers en -vreters en je rustgevers. Waar laad jij je batterij aan op? Waar krijg je energie van? (Complimenten, in de natuur zijn, mooie gesprekken) Waar lek je energie? (klagers en negatieve mensen) En wat geeft je rust? (krant lezen, sauna, met de hond wandelen, massage etc.)
  3. Pak het multidisciplinair aan. Kijk naar je omstandigheden, levensstijl vanuit de basis driehoek (eten, bewegen en slapen), hersteltijd en praat over je problemen. 


Graag delen we een coachoefening uit ons recente boek dat ingaat op de drie hoofdoorzaken, zie pagina 71 van “Wendbaar Werken”, gericht op rust- en ontspanningsgevers.

Coach-oefening 3.5 Rust- en ontspannningsgevers

Hoe kan je coachee meer rustgevers inbouwen in zijn dagelijkse leven, thuis en op het werk? Dit is uiteraard voor iedereen anders. Het is daarom interessant een gepersonaliseerd lijstje op te stellen. En dit onder te verdelen naar werk, thuis of andere omgevingen en zowel te kijken naar rustgevende als ontspannende activiteiten. Voorbeelden van rustgevende activiteiten in het algemeen zijn wandelen, massage,
muziek luisteren, een boek lezen, een feel good movie kijken, ademhalingsoefeningen, meditatie, naar de zee of een tuin kijken. Daarnaast kun je ook energieopwekkende of pleziergevende activiteiten ondernemen, zoals knuffelen met de hond, koffiedrinken, tuinieren, schilderen, tafeltennissen, darten.

Stel je coachee de volgende vragen:

1. Wil je voor elke van onderstaande zes categorieën drie tot vijf activiteiten bedenken?

  •  Rustgevers op het werk:
  •  Energiegevers op het werk:
  •  Rustgevers thuis:
  •  Energiegevers thuis:
  •  Rustgevers onderweg/buiten:
  •  Energiegevers onderweg/buiten:

2. Welke activiteiten doe je al? Welke niet?

3. Heb je wel eens stress gehad en deed je toen iets waardoor het toen weg zakte? Wat zijn jouw rustgevers?

4. Waar en wanneer zou je (nog) meer rust- of energiegevende dingen kunnen doen?

5. Met wie uit je directe omgeving kun je deze rust- energiegevers bespreken?
Wie zou jouw buddy of hulplijntje kunnen zijn op stressvolle momenten?

6. Wat zou je dit nog meer opleveren dan alleen ontspanning en meer energie?

Bron: geïnspireerd op Handboek Coachen bij stress en burnout (Roger, 2017) en verder bewerkt in
Wendbaar Werken (Steijger, Steijger & Steijger, 2019).




terug naar het overzicht

terug naar het overzicht

Zij zijn er beter van geworden