Van dromen naar daden met een deadline

Van dromen naar daden met een deadline

dinsdag 11 juni 2019 - Erik en Viktor Steijger

Hoe een stip op de horizon zetten en de strategie ernaartoe bepalen?

Op 1 A4 van dromen naar daden met deadline.

Wat heeft de Fyra te maken met een potlood? Wat heeft Ajax van doen met de Slag om Normandië? En, waarom schrijf ik over een onderwerp waarover boekenkasten volgeschreven zijn? Allereerst is kennis als een druppel water in de oceaan van onwetendheid. Maar vooral omdat ik heb ervaren dat doel- en strategiebepaling geen sinecure is. Philips-CEO Van Houten werd eerder geciteerd in het FD: 'als je als zeiler ergens wilt komen, dan moet je niet in de haven blijven liggen'. Een eindpunt uitstippelen is één, realiseren is twee. Mijns inziens is strategie 5% van het werk en uitvoering 95% met bloed, zweet en tranen. Op z'n Rotterdams: 'geen woorden maar daden'. Maar waar te beginnen? Ga in deze column mee op reis naar de horizon.

OGSM

Marc van Eck schreef de bestseller 'Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM’. Ik leerde zijn OGSM-methodiek 15 jaar terug en heb dat sindsdien toegepast in Retail, B2B, B2C en non-profit. Het helpt om dromen, ideeën en acties voor op maandagochtend zó concreet te maken en af te bakenen, dat ze haalbaar worden. In één oogopslag blijkt hoe onderdelen samenhangen met de doelstelling en met elkaar en is daarmee een krachtig middel om als padvinder met routekaart en kompas de voortgang en focus te bewaken. Ook ideaal voor het doorvertalen van de organisatiestrategie van de directiekamer naar de werkvloer. Iconisch voorbeeld hierover betreft een vegende schoonmaker van het NASA Space Center in 1962 toen President Kennedy hem tijdens zijn bezoek vroeg wat hij aan het doen was. De man antwoordde met:

Mr. President, I’m contributing to get a man on the moon.


Strategische keuzes

Dan resteert de vraag welke keuzes te maken ten aanzien van mensen, tijd en middelen. En op welk gebied te strijden? Ook hier is er een druppeltje kennis. De krijgskunde schiet te hulp met lessen van Jomini (1779-1869, militair onder Napoleon): 'alle beschikbare krachten bundelen en inzetten op het punt waar de tegenstander zwakker is met de mogelijkheid om deze een belangrijk verlies toe te brengen'. Neem de invasie op 6 juni 1944 dat met afleidingstactieken niet bij Calais plaatsvond maar onverwacht in Normandië. Of bedenk het verlies van Ajax tegen Manchester United tijdens de EL-Finale 2017 of de uitschakeling in 'the dying seconds' in de halve finale CL 2019 tegen Tottenham. Twee geslepen voetbalcoaches, Mourinho en Poccethino, die beiden het onverslaanbaar geachte Ajax aanvielen op haar zwakste punt: fysieke duelkracht gecombineerd met hoge ballen door de lucht. Met nieuwe voetbaltrauma's tot gevolg ...

Frans De Groot publiceerde in 2013 zijn bestseller 'Bitsing, garanties voor groei', over het maken van keuzes met de 'potlodenfilosofie'. Lang verhaal kort: je kunt niet schrijven (lees: resultaat boeken) met een bot potlood en hoe scherper je potlood, hoe meer resultaat. De potloden staan symbool voor keuzes die je maakt; uitgaande van een bepaalde omzetverdeling binnen een organisatie. Welke van de zes potloden (bv. omzet o.b.v. regio, product, businessunit of marktsegment) leveren de meeste omzet op en 'verdienen' de meeste aandacht voor het bereiken van het omzetdoel? Is de inzet van tijd, mensen en middelen in lijn met deze omzetverdeling? Ter illustratie geeft De Groot het NS-voorbeeld van de Fyra (hogesnelheidslijn) waar destijds het merendeel van aandacht en middelen naartoe ging om het gewenste omzetdoel te realiseren, terwijl het feitelijke omzetaandeel minder dan 1% bedroeg en waar focus op de Thalys met omzetaandeel van 50%+ veel logischer leek. Was dit verstandig?

OGSM geïllustreerd (horizon 2018-2023)

Hieronder volgen willekeurige OGSM-voorbeelden van een maakbedrijf.

Objective

Toonaangevend in verpakkingen in Benelux door 'operational excellence', autonome groei en productinnovatie

Goals

•Omzet: € 100 mln (2018: € 78 mln)
•Net Promoter Score (KTO): 20%+ (2018: 15%)

Strategies

•Inzetten op Lean & Green: duurzaam werken met 'lean' operations
•Focus op selectieve klanten middels uitrol key accountmanagement

Measures

•Lean Six Sigma-programma geïmplementeerd op alle 5 productielocaties, Q4 2021
•3 key accountplannen met top 3 klanten goedgekeurd, Q4 2019

Concluderend

De OGSM-methodiek is een bewezen methode om een stip op de horizon te zetten en dat vlijmscherp door te vertalen naar concrete doelen, strategieën en acties. Het maken van de juiste keuzes is vakmanschap. Echter, het verzilveren van de eigen sterktes en krachten (kernkwaliteiten) op de plek van de 'achilleshiel' van de concurrent en evenredige middelenallocatie vanuit cijfers (zoals huidige omzet) bieden soelaas. En, hoe was het ook alweer met die Fyra afgelopen? De Fyra ging alleen figuurlijk naar de maan, maar haalde station Normandië niet en stond al schaakmat bij station Waterloo. Nee, geef mij dan maar een boemeltreintje dat wél het spoorboekje volgt. Als ik als treinreiziger ergens wil komen, dan moest ik maar niet op het station blijven. En voortaan neem ik als bagage een scherp potlood, een kompas en een deo voor het zweet mee. Weet ik zeker dat ik op tijd Ajax kan zien. Van 'geen woorden maar daden' naar 'van dromen naar daden'!

terug naar het overzicht

terug naar het overzicht

Zij zijn er beter van geworden