Werkdruk hoeft nog geen werkstress te zijn

Werkdruk hoeft nog geen werkstress te zijn

vrijdag 5 april 2019 - Viktor Steijger

Werkdruk en werkstress worden vaak door elkaar gebruikt. Ondanks dat er een relatie tussen beiden bestaat, zijn het twee verschillende begrippen. Om werkgerelateerde gezondheidsrisico’s aan te kunnen pakken, is het belangrijk de verschillen te begrijpen. Wij helpen je graag op weg.

Waar gewerkt wordt, ontstaat werkdruk

Waar werk uitgevoerd wordt, kan werkdruk ontstaan. De mate waarin je binnen je organisatie of team ondersteund wordt om je werk uit te voeren heeft invloed op de werkdruk. Zo kan er bijvoorbeeld onduidelijkheid zijn over taken en rollen, kan er gebrekkige ondersteuning worden geleverd of levert de werkgever weinig mogelijkheden voor een gezonde werk-privé balans. In die gevallen kan de werkdruk toenemen.

Ook kunnen bepaalde functies of taken tot een hogere werkdruk leiden, bijvoorbeeld als er weinig autonomie binnen je werk bestaat of wanneer je te maken hebt met strakke - soms onrealistische - deadlines.

Werkstress en gezondheidsklachten

Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan werkdruk, kan er werkstress ontstaan. Nu is een beetje stress niet per se negatief. Als je bijvoorbeeld een presentatie moet geven, is een gezonde vorm van spanning heel normaal. Het vormt een prikkel die aanzet tot actie, het houdt je scherp en zorgt dat je extra je best doet.

Pas wanneer er meer stress ontstaat dan je aan kunt en er onvoldoende herstelmomenten zijn, kun je gezondheidsklachten ontwikkelen. Er ontstaan negatieve gevoelens en reacties op zowel lichamelijk, psychisch als gedragsmatig niveau. Als je niet uitkijkt, kunnen deze symptomen ervoor zorgen dat je in een burn-out terecht komt.

Lees hier verder over de 5 symptonen om een burn-out te voorkomen. 

Technostress

“Vroeger kreeg de homo sapiens in zijn hele leven net zoveel informatie te verwerken als een mens van deze tijd te verduren krijgt in de zaterdageditie van het Financieel Dagblad. 

Ook externe prikkels leiden tot stress. In onze digitale samenleving word je 24/7 overladen met prikkels door smartphones, appjes en social media. Deze continue stroom van informatie kan leiden tot stress en overspannenheid. Reden te meer om bewust te worden van stressbronnen en energiebronnen in je leven, zowel in je werkomgeving als in je privéleven.

Tips voor het omgaan met werkdruk en werkstress

Langdurige stress en een overload aan externe prikkels kunnen leiden tot overspannenheid en burn-out. Dat wil je natuurlijk zien te voorkomen. Maar wat kun je hier nu concreet aan doen?

  • Zorg voor herstel van energie, veerkracht en vitaliteit

  • Krijg inzicht in stressbronnen en energiebronnen

  • Word bewust van de manieren waarop je met stress om gaat

  • Leer omgaan met stressverhogende gedachten

  • Pak stressverhogende omgevingsfactoren aan

Een goede manier om met je energiehuishouding aan de slag te gaan, is het Job Demands-Resources-model (Schaufeli & Baker, 2004). Je brengt je taakeisen (job demands of stressoren) die kunnen leiden tot gezondheidsproblemen of zelfs burn-out in kaart. Maar je kijkt ook naar energiebronnen op het werk die juist kunnen leiden tot bevlogenheid, een positieve werkhouding en de welbekende flow.

 

Bron: JD-R model, Schaufeli & Baker, 2004 (in: Wendbaar Werken, E. Steijger, S. Steijger en V. Steijger, 2019)

Bevlogenheid is het tegenovergestelde van burn-out. Ook bevlogen werknemers kunnen werkdruk en stress ervaren, maar zij zijn beter in staat om hier op een gezonde manier mee om te gaan. Bevlogen medewerkers voelen zich vitaal, zijn toegewijd en gaan helemaal op in werk. Dat wil jij toch ook?

 

Ook benieuwd hoe je op een gezonde manier kunt omgaan met werkdruk en zorgt voor bevlogenheid in je werk- en privéleven?

terug naar het overzicht

terug naar het overzicht

Zij zijn er beter van geworden